Головна » Файли » Психологічна служба » Методична скарбничка

Насильство в сім'ї
22.11.2019, 11:28

Насильство в сім’ї

заняття для учнів 11 класу

Мета: формувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, різноманітність їх проявів, розвивати навички аналізу та порівняння, виховувати увагу до думки іншої людини, вміння приймати рішення.
Матеріали: 2 аркуші ватману, маркери, чашка, картки з прислів’ями, газети, журнали (для створення колажу).

Озвучування теми, мети заняття (1 хв)

Прийняття правил роботи (3 хв)

Не перебивати один одного.

Не критикувати.

Дотримуватися часу.

Принцип конфіденційності.

Правило «тут і тепер»

Очікування «Хлопавка» (4 хв)

Учням пропонується на аркушах - «зірочках» записати свої очікування від заняття, озвучити і прикріпити їх у нижній частині «хлопавки»

Вправа «За чашкою кави» (4 хв)

Передаючи чашку, учні мають подумати над запитанням «Хто Я?» і охарактеризувати себе за допомогою чотирьох іменників. Після повідомлення про себе чашку передають, кому хочуть, говорячи при цьому: «Я хочу запросити на каву…» (ім’я учасника).

Гра в парах «Тиск» (3 хв.)

Мета: проаналізувати, чи відрізняється поведінка кожного з учасників, якщо на них тиснуть морально, а не фізично.

Учні об’єднуються у пари. Спершу один із пари стає на стілець, кладе руки на плечі другому і починає тиснути його до землі, за хвилину вони міняються місцями. У процесі гри кожен аналізує свої відчуття: що хочеться сказати, зробити.

Мозковий штурм «Визначення насильства, його видів» (6 хв)

Ми живемо у світі де, на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля. З чим асоціюється у вас поняття «насилля»?

Відповіді записують на ватмані. Психолог аналізує їх та підводить до визначення насильства.

Насильство – це дія або бездіяльність однієї людини щодо іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі і гідності.

А зараз послухайте притчу «Про жорстокість».

В одному з монастирів Шаолінню майстер навчав учня. І якось учень запитав майстра:

Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?

І майстер відповів йому:

Щоразу, коли ти будеш задавати удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай, жорстокість поглинула тебе.
Що ж таке сімейна жорстокість?
Які є види насилля в сім'ї?

Фізичне насильство — це завдання дитині батьками або особами, які їх замінюють фізичних і тілесних травм, які шкодять здоров'ю дитини, порушують розвиток або в крайньому випадку позбавляють життя. Це може бути побиття, катування, штовхання, удари, ляпаси. Фізичне насильство — це також і залучення дитини до вживання наркотиків, алкоголю, пропонування їй отруйних речовин або медичних препаратів, які викликають одурманювання (наприклад, снодійного, не прописаного лікарем).

Сексуальне насильство чи розбещення – це використання дитини дорослою людиною чи іншою дитиною для задоволення своїх сексуальних потреб чи отримання вигоди. До сексуального розбещення належать: залучення дитини до проституції, порнобізнесу, підглядання за нею, коли вона цього не підозрює.

Психічне (емоційне) насильство – це постійні або періодичні образи, погрози від батьків, приниження людської гідності, звинувачення в тому, в чому дитина не винна. До цього виду насильства належать також постійна брехня, обман дитини, а також ситуації, коли вимоги до дитини не відповідають її віковим можливостям. На жаль, у нашій культурі постійна критика та ігнорування дитини не вважається насильством. Але психічне насильство – найпоширеніше.

Економічне (нехтування інтересами і потребами дитини) – відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, житлі, вихованні, медичній допомозі з об’єктивних причин (бідність, психічні хвороби, недосвідченість) і без них.

Вправа на активізацію «Пересадки» (2 хв)

Встаньте і поміняйтеся місцями всі ті:

у кого є рідний брат;

у кого гарний настрій;

у кого сині очі;

у кого день народження влітку;

хто любить співати;

у кого у вухах сережки;

у кого є бажання працювати і надалі.

Вправа «Стереотипи про насильство в прислів'ях» (7 хв)

Мета: з'ясувати, які стосунки формують такі прислів'я в суспільстві, чим це небезпечно, чому такі взаємини сьогодні є неприйнятними.

Психолог роздає учням аркуші паперу, на яких написана половинка одного з прислів'їв, і пропонує їм знайти пару з другою частиною від прислів'я:

1. Дівчина не бита... (як коса нечесана).

Бий жінку обухом: припади та послухай… (як дише та мороче, значить, іще хоче).

Хто на дітей різок жаліє... (той їм петлю готує).

Дитину люби, як душу... (а тряси, як грушу).

Як сина батько не б'є малим... (то син батька буде бити старим).

6. Син виріс до вуха — ... (бережись обуха).

Діти пустують від материного серця... (а розумнішають від батькового дубця).

Учні читають кожну пару прислів'я та висловлюють свою думку стосовно того, про що в ньому йдеться. Коротка дискусія.

Такі прислів'я формують схвальне ставлення до фізичного насильства та до насиль­ства загалом, також вони підживлюють стерео­типи, що дітей потрібно виховувати із застосу­ванням фізичної сили. Насправді в сучасному суспільстві стосунки, що містять елементи на­сильства, неприйнятні, оскільки вони порушують права людини та є небезпечними для її повно­цінного розвитку.

Вправа «Ні – насильству!» (7 хв)

Учні об’єднуються у 2 групи за принципом «День і ніч» і створюють колаж «Ні – насильству!». Обговорення робіт.

Розгляд ситуативних завдань (4хв).

Який вид сімейного насильства наявний у даних ситуаціях?
1. Школярка зі сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне).
2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне)
3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє з нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне).

Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки з боку інших осіб, є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях захист від свавільної поведінки, визначає права кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного розвитку, захист від сексуального домагання та від інших форм жорстокої поведінки. Отже, навчіться діти, розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність людини – є зло, а все, що звеличує гідність людини – добро.
Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі.

І в житті, як на полі мінному,
Я просила у цьому сторіччі.
Хоч би той магазинний мінімум:
«Люди, будьте взаємно ввічливі».
І якби на те моя воля, написала б
Я скрізь курсивами:
Так багато на світі горя.
Люди! Будьте взаємно красивими.
(Ліна Костенко)

Очікування (2 хв)

Мета: з’ясувати, чи справдилися очікування учнів.

Учні підходять до «хлопавки», знімають свою «зірочку», якщо очікування здійснилися, і переставляють її у верхню частину «хлопавки».

Рефлексія (2 хв)
• Що нового ви довідалися на занятті?
• Чи досягнуті очікувані результати?
Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре.

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Svetka
Переглядів: 618 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: